Erasmus Öğrenci Hareketliliği ile Anadolu Üniversitesi’ne Gelen Öğrencilerin Kütüphane Memnuniyet Düzeyleri

Yazarlar

  • Mesut Kurulgan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
  • Halime Atıl Yörü Anadolu Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı

DOI:

https://doi.org/10.15612/BD.2013.138

Anahtar Kelimeler:

Kullanıcı memnuniyeti, Erasmus Öğrenci Hareketliliği Programı, Üniversite öğrencileri, Üniversite kütüphaneleri, Anadolu Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi Kütüphanesi

Özet

Üniversite kütüphanelerinde sunulan hizmetlerin kullanıcı gereksinim ve beklentilerini karşılaması, onlarda tatmin duygusu yaratması, günümüzde kullanıcı odaklı hizmet anlayışını benimseyen kütüphanelerin verimliliğinde önemli bir etmendir. Bu yüzden kütüphanelerin, kullanıcılara sunulan hizmetlere yönelik beklenti ve memnuniyet düzeyleri hakkında bilgi edinmeleri önemli bir konudur. Küreselleşme olgusu ile birlikte kütüphaneler, kullanıcı kitlesi ve hizmet politikalarında önemli dönüşümler yaşanmaktadır. Avrupa öğrencilerinin hareketliliğine yönelik küresel bir eylem planı olan Erasmus, Avrupa Birliği ülkeleri ile aday ülkelerin yükseköğretim kurumları arasındaki işbirliğini destekleyip geliştirmek amacıyla, 1987 yılında başlatılmıştır. Türkiye sözü edilen programa 2004 yılında katılmıştır. Bu araştırmanın amacı, küresel bir üniversite olan Anadolu Üniversitesi’ne yurt dışından Erasmus Programı ile gelen öğrencilerin kütüphane memnuniyet düzeylerini belirlemek ve burada elde edilen bulgularla geldikleri üniversitelerin kütüphaneleri ile ilgili algıladıkları memnuniyet düzeylerini karşılaştırmaktır. Çalışmanın verileri, 2010-2011 öğretim yılında, Erasmus öğrencisi olarak Anadolu Üniversitesi’ne gelen 74 öğrenciden anket yöntemi ile sağlanmıştır. Verilerin toplanmasında, “Anadolu Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Merkezi Erasmus Öğrenci Memnuniyet Anketi” kullanılmıştır. Toplam 13 soru ile öğrencilerin kütüphane memnuniyet düzeyi saptanmaya çalışılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde IBM SPSS Statistics 19 programından yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucunda Erasmus Değişim Programı ile Anadolu Üniversitesi’ne gelen öğrencilerin büyük bir kısmının kütüphane hizmetlerinden memnun oldukları belirlenmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

AÜ Değişim Programları İstatistiği. (2012). 9 Kasım 2012 tarihinde http://www.uib.anadolu.edu.tr/index.php?lang=tr&mid=f718499c1c8cef6730f9fd03c8125cab&mn=c4ca4238a0b923820dcc509a6f75849b adresinden erişildi.

Adomi, E. E. ve Iwhiwhu, B.E. (2004). User’s levels of satisfaction with reserve collection services in a state university library in Nigeria. Collection Building, 23(1), 39-44.

Akbayrak, E. H. (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kütüphanesi’nde hizmet kalitesi ölçümü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Alkan, N. (1992). Üniversite kütüphanesi sisteminde kütüphaneci-kullanıcı etkileşimi. Türk Kütüphaneciliği, 6(3), 133-141.

Anlaşmalı Üniversiteler. (2012). 23 Aralık 2012 tarihinde http://www.uib.anadolu.edu.tr/index.php?lang=tr&mid=7f39f8317fbdb1988ef4c628eba02591&mn=eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3 adresinden erişildi.

Aslan, (Alpay) S. (1999). Kütüphane ve bilgi hizmetlerinde kalite yönetimi uygulamaları. Ö. Bayram ve diğerleri (Yay. Haz.). Bilginin Serüveni: Dünü, Bugünü ve Yarını… Türk Kütüphaneciler Derneği’nin Kuruluşunun 50. Yılı Uluslararası Sempozyum Bildirileri 17-21 Kasım 1999, Ankara içinde (s. 126-135). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.

Bir bakışta AB. (2011). 8 Kasım 2012 tarihinde http://www.abgs.gov.tr/index.php?p=3 adresinden erişildi.

Bologna Projesi. (2012) tarihinde http://www.ua.gov.tr/programlar/hayatboyu%C3%B6%C4%9Frenme-program%C4%B1/erasmus-program%C4%B1/alt-faaliyetler/ulusalajans-merkezli-faaliyetler/bologna-projesi adresinden erişildi.

Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri: Anadolu Üniversitesi örneği. Eğitim ve Bilim, 36(159), 270-282.

Bozkurt, B. (2008). Hizmet pazarlamasında müşteri memnuniyeti ve kütüphane hizmetlerinde bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Bulgan, U. (2002). Kütüphanecilik sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve bir üniversite kütüphanesi uygulaması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.

Bural, İ. N. (2007). Avrupa Birliği yükseköğretim politikaları ve Türkiye: Avrupa yükseköğretim alanı, Erasmus ve Türkiye ilişkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atılım Üniversitesi, Ankara.

Certel, S. S. (2010). Erasmus öğrenci değişim programına katılan Türk öğrencilerin akademik yaşantılarının nitel olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.

Citti, A., Politi, A., Sabattini, F. ve Semenzato, C. (2012). User satisfaction surveys as decision making resources at the University of Bologna. Library Management, 33(3), 142-150.

Çağlayan, P. (2011). Halk kütüphanesi hizmetlerine ilişkin kullanıcı memnuniyeti. Bilgi Dünyası, 12(2), 379-398.

Çanak Akbaytürk, T. (2006). Kütüphanelerde kullanıcı memnuniyeti anketleri: Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi deneyimi. A. Yıldızeli ve H. K. Bahşişoğlu (Yay. Haz.), ÜNAK ‘05 Bildiriler: Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu ve Pazarlaması: 22-24 Eylül 2005 İstanbul içinde (s. 181-191). İstanbul: Kadir Has Üniversitesi.

Çapar, B. (1990). Kullanıcı incelemeleri. Türk Kütüphaneciler Derneği 40. Yıl Kütüphanecilik Kurultayı (30 Kasım-1 Aralık 1989, Ankara: Bildiriler içinde (s. 171-177). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.

Çukadar, S. (1999). Toplam Kalite Yönetimi’nin kütüphanelerde uygulanması: İstanbul Bilgi Üniversitesi Kütüphanesi için Toplam Kalite Yönetimi sisteminin geliştirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.

Danuta, A. N. (1996). Changing the concept and measure of service quality in academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 22, 181-190.

Erasmus: Genel bilgi. (2012). 24 Aralık 2012 tarihinde http://www.ua.gov.tr/programlar/hayatboyu%C3%B6%C4%9Frenme-program%C4%B1/erasmus-program%C4%B1 adresinden erişildi.

Erasmus: Yayınlar ve istatistikler. (2010). 23 Aralık 2012 tarihinde http://www.ua.gov.tr/docs/erasmus-/2008-hareketlilik-sayilari.pdf?sfvrsn=0 adresinden erişildi.

Erasmus hakkında genel bilgiler. 06 Kasım 2012 tarihinde http://ziraat.uludag.edu.tr/erasmus/genel_bilgiler.pdf adresinden erişildi.

Erdem, S. (1995). Hacettepe Üniversitesi Kütüphanelerinde kullanıcı tatmini. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Göksan, T.S., Uzundurukan, S. ve Keskin, S.N. (2011). Değişim programlarının genel yapısı, işleyişi ve kazandırdıkları. S. Altın (Yay. Haz.), İnşaat Mühendisliği Eğitimi 2. Sempozyumu: Bildiriler kitabı 23-24 Eylül 2011 Muğla içinde (s. 191-200). Muğla: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası.

Hakkımızda. (2012). 23 Aralık 2012 tarihinde http://www.uib.anadolu.edu.tr/index.php?lang=tr&mn=f7177163c833dff4b38fc8d2872f1ec6 adresinden erişildi.

Hiller, S. (2001). Assessing user needs, satisfaction, and library performance at the University of Washington libraries. Library Trends, 49(4), 605-625.

Hitchingham, E.E. ve Kenney, D. (2002). Extracting meaningful measures of user satisfaction from LibQUAL+TM for the university libraries at Virginia Tech. Performance Measurement and Metrics, 3(2), 48-58.

Hossain, M.J. ve Islam, Md. A. (2012). Understanding perceived service quality and satisfaction. Performance Measurement and Metrics, 13(3), 169-182.

İşeri, A. (2005). Avrupa Birliğ giriş sürecinde Erasmus Programı uygulamasına ilişkin uzman görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.

Kapucu, H. H. (2007). Kütüphane hizmetlerinde müşteri tatmini ve bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Karahan, Ş. (2012). Kütüphanelerde hizmet kalitesinin LibQUAL+TM hizmet kalitesi ölçüm anketiyle ölçülmesi: Dumlupınar Üniversitesi Merkez Kütüphanesi üzerine araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.

Karakaş, S. (1999a). Üniversite kütüphanesi kullanıcılarının beklentileri ve kullanıcı tatmini. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 39(1-2), 57-66.

Karakaş, S. (1999b). Üniversite kütüphanesinde bir pazarlama aracı olarak hizmet kalitesinin araştırılması. Türk Kütüphaneciliği, 13(3), 207-222.

Karakaş, S. (1999c). Üniversite kütüphaneleri hizmetlerinde kullanıcıya dönük yaklaşım. E. Bilar (Yay. Haz.). 21. Yüzyılda Üniversite Kütüphanelerimiz Sempozyumu Bildirileri (22-24 Ekim 1998) içinde (s. 6-15), Edirne: Trakya Üniversitesi.

Kehm, B. M. (2005). The contribution of international student mobility to human development and global understanding. Online Submission, US-China Education Review, 2(1), 18-24.

Keser, E. (2007). Üniversite kütüphanelerinde kullanıcı memnuniyeti ölçümü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.

Kılıç, N. (2007). An instrument for measuring the critical factors of service quality in university libraries: An application of Fatih University. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.

Kurulgan, M. (2004). Bilgi teknolojisinin üniversite kütüphanelerinde yönetim işlevleri üzerine etkileri ve Türkiye’deki uygulamaya ilişkin bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Kurulgan, M. (2007). Bilgi ve belge hizmetlerinde mükemmeli yakalamak: Örnekedinme. Bilgi Dünyası, 8(1), 30-48.

Kurulgan, M. (2009). Bilgi-belge merkezlerinin yönetimi: Türkiye’deki literatüre yönelik içerik analizi. Bilgi Dünyası, 10(2), 205-230.

Kurulgan, M. ve Temizel, F. (2007). Üniversite kütüphanelerinde bütçe dışı finans kaynaklarının kullanımı ve Türkiye’deki üniversite kütüphaneleri için alternatif finansman modeli önerisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 459-475.

Milli Kütüphane Başkanlığı (2011). Milli Kütüphane kullanıcı memnuniyet analizi: Haziran-Aralık 2011). 21 Aralık 2012 tarihinde http://www.mkutup.gov.tr/menu/216 adresinden erişildi.

Mirici, H. İ. ve Saka, Ö. (2009). Eğitim amaçlı değişim programları ve Erasmus yoğun dil kursları: Türkçe kursları için bir örnek olay. Eğitim ve Bilim, 34(152), 148-159.

Nitecki, D. A. ve Hernon, P. (2000). Measuring service quality at Yale University’s Libraries. Journal of Academic Librarianship, 26, 258-273.

Öndoğan Gedikçi, A. (2010). Üniversite kütüphaneleri tarafından yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: Selçuk Üniversitesi Merkez Kütüphane örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.

Özler, Z. (2012). İKV değerlendirme notu: Erasmus öğrencilerinin vize bağlantılı sorunları. İstanbul: İKV. 18 Aralık 2012 tarihinde http://www.ikv.org.tr/images/upload/data/files/degerlendirme_notu_-_erasmus_tr.pdf adresinden erişildi.

Pinder, C. (1996). Customers and academic library services : An overwiev. C. Pinder ve M. Melling (Yay. Haz.). Providing customer-oriented services in academic libraries içinde (s. 1-24). London: Library Association and SCONUL.

Powelson, S.E. ve Reaumet, R.D. (2012). Using the results of a satisfaction survey to demonstrate the impact of a new library service model. Health Information and Libraries Journal, 29, 223-232.

Shafique, F., Rehman, S.U. ve Mahmood, K. (2012). A macro sketch of users’ needs, satisfaction, and library performance: A survey of university libraries in Pakistan. Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 815. 16 Şubat 2013 tarinde http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/815 adresinden erişildi.

Sarıtaş, E. (2011). Avrupa Birliği Erasmus programına katılan Türk ve yabancı öğrencilerin programla ilgili görüşlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.

Stephens, D. (1997). Managing the web-enhanced geographic information services. Journal of Academic Librarianship, 23(6), 498-504.

Tabak, Y. (2009). Bilgi ve belge merkezlerinde hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik bir uygulama: Marmara Üniversitesi Merkez Kütüphane’si örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Tarihçe ve genel bilgiler. (2012). 21 Şubat 2012 tarihinde http://www.kdm.anadolu.edu.tr/hakkimizda.html adresinden erişildi.

Uçak (Özenç), N. (1997). Bilgi merkezi için mi kullanıcı, kullanıcı için mi bilgi merkezi?. B. Yılmaz (Yay. Haz.), Kütüphanecilik Bölümü 25. Yıla Armağan içinde (s. 242-248). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü.

Üstün, A. (2001). Bilgi hizmetleri ve hizmetin kalitesi. Türk Kütüphaneciliği, 15(2), 205-213.

Visakorpi, J., Lewis, R., Ufert, K. ve Smith, J. (Haz.). (2010). Anadolu Üniversitesi EUA kurumsal değerlendirme raporu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

Whitehall, T. (1994). Quality in library and information service: A review. M. O’Neil (Yay. Haz.). Total quality management in libraries: A sourcebook içinde (s.100-121). Eglewood, Colorado: Libraries Unlimited.

Yılmaz, A. ve Kurulgan, M. (2007). Çevrim-İçi (On-Line) veri tabanlarının kullanım analizi: Anadolu Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Merkezi örneği, A. Üstün ve Ü.Konya (Yay. Haz.). I. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim 25-26 Mayıs 2006, İstanbul (Bildiriler) içinde (s. 35-63) İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi.

Yılmaz, E. (2001). Kütüphanelerde değişim ve Toplam Kalite Yönetimi. MPM Anahtar Dergisi. Aralık, 18-19.

Yılmaz, E. (2003). Üniversite kütüphanelerinde kullanıcı merkezli yapılanma: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Yılmaz, E. (2004a). Üniversite kütüphanelerinde müşteri merkezli yapılanma. Türk Kütüphaneciliği, 18(3), 261-292.

Yılmaz, E. (2004b). Üniversite kütüphanelerinde Toplam Kalite Yönetimi ve kullanıcı memnuniyeti. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 21(1), 203-218.

Yılmaz, E. (2005). Bilgi merkezlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Alp.

Yılmaz, E. (2010). Kütüphanelerde toplam kalite yönetimi: Kısa bir gözden geçirme. Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 33-62.

Yayınlanmış

2013-04-30

Nasıl Atıf Yapılır

Kurulgan, M., & Atıl Yörü, H. (2013). Erasmus Öğrenci Hareketliliği ile Anadolu Üniversitesi’ne Gelen Öğrencilerin Kütüphane Memnuniyet Düzeyleri. Bilgi Dünyası, 14(1), 114-140. https://doi.org/10.15612/BD.2013.138

Sayı

Bölüm

Hakemli Makaleler