Yükseköğretim Kurumlarının Akreditasyon Sürecinde Kütüphane ve Bilgi Hizmetlerinin Rolüne Yönelik Kavramsal Bir Yaklaşım
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2024.774Anahtar Kelimeler:
Yükseköğretim, akreditasyon, kalite, üniversite kütüphanesi, kütüphane hizmetiÖzet
Geride kalan yüzyılın son çeyreği ile birlikte yeryüzünün evrimini şekillendiren en önemli değişim adımlarından biri olan küreselleşme, insanlık adına dünyayı daha iyi bilinir, takip edilebilir ve farklı açılardan karşılaştırılabilir bir noktaya taşımıştır. Daha hızlı ve kolay erişim ile etkileşim üzerine inşa olunan bu yakınsama, kapsam sürekli genişleyen yoğun bir rekabeti de beraberinde getirmiştir. Bugün gelinen noktada, rekabette avantajı ve maddi-manevi farklı odakları olabilen karlılığı sağlayacak çabaların asıl kaynaklarından biri de benzerler arasında fark edilmek ve tercih edilmeyi sağlayacak bir fark yaratmaktır. Fark edilme ve fark yaratma çabasının günümüzdeki en somut adımlarından biri, sunulan mal ve/veya hizmetleri belirli bir kalite düzeyine çıkarmak ve söz konusu kalitenin sürekliliğini güvence altına almaktır. Sistematik ve çok fonksiyonlu bir işleyişi gerektiren bu süreç tanınmak, onaylanmak ve yetkin kabul edilmek anlamına gelecektir ve bugün hemen tüm kurum ve kuruluşların asli çabasıdır. Bu çalışmada, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de fark edilme ve fark yaratma açısından yükseköğretim kurumlarının gündeminde daha çok yer almaya başlayan kaliteli hizmet bağlamında akreditasyon süreci ve bu süreçte üniversite kütüphanelerinin rolünün ortaya konulması amaçlanmıştır. Yükseköğretim kurumlarının akreditasyon sürecine kütüphanelerin penceresinden kavramsal temelli bir bakışın kurgulandığı çalışmada, betimleme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın kapsamını, kalite ve akreditasyon kavramları ile süreçlerinin yükseköğretim kurumlarının kütüphaneleri ile kesişen yanları ile bu yanların sürece katkısının kavramsal boyutu oluşturmaktadır. Kalite ve akreditasyon süreçlerinin yükseköğretim kurumlarındaki yeri ve önemini kütüphane ile olan ilişkisi üzerinden serimlemeyi hedefleyen çalışma, bu yönüyle ulusal literatürde benzerlerinden ayrılmaktadır. Kalite ve akreditasyon süreçlerinin yakın gelecekte Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının öncelikli gündemi içinde yer almaya devam edeceği öngörüsü ile bakıldığında, çalışmanın hem üniversite kütüphanelerin akredite sürecindeki yeri ve öneminin daha belirgin görülmesini, hem de bu kütüphanelerin sürece katkısının derinliğinin sorgulanmasını sağlayacağı değerlendirilmektedir.
İndirmeler
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Telif Hakkı (c) 2024 Bilgi Dünyası
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.