Türkiye’de Eğitim – Halk Kütüphanesi İlişkisi

Yazarlar

  • Ömer Dalkıran Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü

DOI:

https://doi.org/10.15612/BD.2014.430

Anahtar Kelimeler:

Eğitim, Kütüphane, Halk kütüphanesi, Eğitim-kütüphane ilişkisi, Türkiye

Özet

Eğitim, bireyde istenilen davranışları oluşturmayı amaçlayan bir süreçtir. Eğitim yalnızca okulda değil, hayatın bütün alanlarında ve çok çeşitli şekillerde gerçekleşir. Kütüphaneler, özellikle de halk kütüphanesi eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Halk kütüphanelerinin temel işlevlerinden birisi de eğitimdir. Eğitim ve halk kütüphanesi arasındaki yakın ilişki çoğunlukla kuramsal düzeyde ele alınmaktadır. Çalışmada bu ilişki somut göstergeler üzerinden ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de 1950-2011 yılları arasında eğitim-halk kütüphanesi istatistikleri karşılıklı olarak değerlendirilmiştir. Böylelikle Türkiye’de eğitim ve halk kütüphanesi istatistiklerinin nicel değişimleri arasında bir ilişki olup olmadığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, genel olarak Türkiye’de eğitim ve halk kütüphanelerinin değişimi arasında özellikle belirli dönemlerde daha çok hissedilen bir ilişkiden söz edilebilir. Ancak bu ilişki, düzenlilik ve devamlılık göstermemektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Akparobore, D. O. (2011). The Role of public libraries in promoting adult education in Nigeria. library Philosophy and Practice. (e-journal). Paper 453. 24 Kasım 2013 tarihinde http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1471&context=libphilprac adresinden erişildi.

Altunya, N. (2009). Eğitim hakkı ve yetişkin eğitimi. Yetişkin eğitimi: kuramdan uygulamaya. A. Yıldız ve M. Uysal. (Derl.) içinde (ss. 317-337). İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Arıcan, S. ve Yılmaz, B. (2010). 100 Temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk kütüphaneciliği, 24(3), 495-518.

Ashcroft, L., Farrow, J. ve Watts, C. (2007). Public libraries and adult learners. library Management, 28 (3), 125-138. DOI 10.1108/01435120710727974

Atılgan, D. (1998). Üniversite kütüphanelerinin eğitimdeki yeri ve Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi kütüphanesi. Türkiye’de Sosyal Bilimlerin Gelişmesi ve Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sempozyum Bildiriler, nisan 1996. içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi. 1998. 23 Kasım 2013 tarihinde http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/58/278.pdf adresinden erişildi.

Çakın, İ. (1986). Kütüphanenin toplumsal konumu ve işlevleri. Türk kütüphaneciler Derneği Bülteni, 35(1), 8-16.

DİE. (2005). kültür istatistikleri 2002 = Cultural statistics 2002. Ankara: DİE.

DİE. (1998). kültür istatistikleri 1997 = Cultural statistics 1997. Ankara: DİE.

DİE. (1997a). kültür istatistikleri 1996 = Cultural statistics 1996. Ankara: DİE.

DİE. (1997b). kültür istatistikleri 1995 = Cultural statistics 1995. Ankara: DİE.

DİE. (1996). kültür istatistikleri 1994 = Cultural statistics 1994. Ankara: DİE.

DİE. (1994). kültür istatistikleri 1992 = Cultural statistics 1992. Ankara: DİE.

DİE. (1993). kültür istatistikleri 1991 = Cultural statistics 1991. Ankara: DİE.

DİE. (1992). kültür istatistikleri 1990 = Cultural statistics 1990. Ankara: DİE.

DİE. (1991). kültür istatistikleri 1989 = Cultural statistics 1989. Ankara: DİE.

DİE. (1990). kültür istatistikleri 1988 = Cultural statistics 1988. Ankara: DİE.

DİE. (1989). kültür istatistikleri 1987 = Cultural statistics 1987. Ankara: DİE.

DİE. (1989). kültür istatistikleri 1986 = Cultural statistics 1986. Ankara: DİE.

DİE. (1986a). kültür istatistikleri 1985 = Cultural statistics 1985. Ankara: DİE.

DİE. (1986b). kültür istatistikleri 1984 = Cultural statistics 1984. Ankara: DİE.

DİE. (1985). kültür istatistikleri 1981-1982-1983 = Cultural statistics 1981-1982-1983. Ankara: DİE.

DİE. (1983). kültür istatistikleri 1980= Cultural statistics 1980. Ankara: DİE.

DİE. (1981). kültür istatistikleri 1978. Ankara: DİE.

DİE. (1978). kültür ve spor istatistikleri 1975: Milli kütüphane, halk ve çocuk kütüphaneleri. Ankara: DİE.

DİE. (1977a). kültür ve spor istatistikleri 1974: Milli, halk ve çocuk kütüphaneleri. Ankara: DİE.

DİE. (1977b). Milli eğitim istatistikleri 1969-73: Milli, halk, çocuk kütüphaneleri. Ankara: DİE.

DİE. (1972). Milli eğitim istatistikleri 1959-1968: Milli, halk, çocuk, üniversite ve okul kütüphaneleri = national educational statistics 1959-1968: national, public, children and school libraries. Ankara: DİE.

Duman, A. (2007). Yetişkinler eğitimi. (Genişl. 2. bs.). Ankara: Ütopya Yayınevi.

Ersoy, A. ve Yılmaz, B. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve Türkiye’de halk kütüphaneleri. Türk kütüphaneciliği, 23(4), 803-834.

Ersoy, O. (1966). Halk kütüphanelerimiz üzerine bir araştırma. Ankara: Güven Matbaası.

Geray, C. (2002). Halk eğitimi: halk eğitimine giriş – basın yayın yoluyla halk eğitimi – Türkiye’de halk eğitimi ve ülkenin güncel sorunları. (Güncellşt. 3. bs.). Ankara: İmaj Yayınevi.

Gill, P. (Haz.). (2007). Halk kütüphanesi hizmeti: gelişim için ıFla/UnESCO ilkeleri. B. Yılmaz. (Çev.). İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi.

Häggström, B. M. (2004). The role of libraries in lifelong learning: Final report of the ıFla project under the Section for Public libraries. 24 Kasım 2013 tarihinde http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/Lifelong-LearningReport.pdf adresinden erişildi.

IFLA. (1994). ıFla/UnESCO public library manifesto. 18 Kasım 2013 tarihinde http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/eng.htm adresinden erişildi.

Kalkınma Bakanlığı. (2012). Ekonomik ve sosyal göstergeler (1950-2000) = Economic and social indicators (1950-2010). Ankara: Kalkınma Bakanlığı.

Keseroğlu, H. S. (1989). Halk kütüphanesi politikası ve Türkiye Cumhuriyeti’nde durum. İstanbul: TKD İstanbul Şubesi.

Killacky, J. (1983). Public libraries and adult education: An historical review research in rural education, 2 (2), 51-58.

Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2009). Öğretmen eğitimde bilgi okuryazarlığının önemi. İ. Kesin, M. H. Kutluoğlu ve S. Kurbanoğlu (Ed.). Hidayet Yavuz nuhoğlu armağanı içinde (ss. 267-274). İstanbul: Pamuk Yayıncılık.

Lai, H.-J. (2011). Information literacy training in public libraries: A case from Canada. Educational Technology & Society, 14 (2), 81–88.

Makotsi, R. (2005). Sharing resources - how library networks can help reach education goals: a research paper looking at libraries in the developing world. 24 Kasım 2013 tarihinde http://www.bookaid.org/wp-content/uploads/2011/06/Sharing-Resources-how-library-networks-can-help-reach-education-goals.pdf adresinden erişildi.

Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği, Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.

Oğuzkan, F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.

Önal, İ. (2001). Eğitimde bilgi ve belge kullanımı. T. Fenerci ve O. Gürdal. (Yay. haz.). “21. Yüzyıla Girerken Enformasyon Olgusu” Ulusal Sempozyum Bildirileri, 19-20 nisan 2001, Hatay içinde (ss. 173-178). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.

Özbay, M. (2006). Okuma eğitiminde çevre faktörü. Eurasian Journal of Educational research, 24, 161-170.

Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri kitabı, antalya, 27-30 Mart 2008 içinde 23 Kasım 2013 tarihinde http://eprints.rclis.org/12661/1/37.pdf adresinden erişildi.

Polat, C. (2012). Yaşam boyu öğrenmenin anahtarı bilgi okuryazarlığı ve üniversite kütüphanelerinin bilgi okuryazarlığı öğretimindeki rolü. Ö. Külcü, T. Çakmak ve N. Özel (Yay. haz.). Prof. Dr. k. Gülbün Baydur’a armağan içinde (ss. 117-131). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.

Sağlamtunç, T. (1990). Toplumun kültürel kalkınmasında halk kütüphanelerinin rolü. Türk Kütüphaneciler Derneği 40. Yıl Kütüphanecilik Kurultayı, 30 Kasım-1 Aralık 1989, Ankara: bildiriler içinde (ss. 54-58). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.

Skov, A. (2004). Information literacy and the role of public libraries. Scandinavian library Querterly, 37 (4). 24 Kasım 2013 tarihinde http://slq.nu/?article=information-literacy-and-the-role-of-public-libraries adresinden erişildi.

Soysal, Ö. (2007). Türk kütüphaneciliği / Bilginin yazgısı. (Gözd. geç. ve gnşl. 2.bs.). Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.

Soysal, Ö. (1969). Çağdaş eğitim ve Türkiye’de okul kütüphanesi. Ankara: Güven Matbaası.

Stone, C. W. (Nisan, 1953). adult Education and the Public library. library Trends, 1 (4), 437-453.

Şenel, A. (2011), Eğitimin temel kavramları. Eğitim bilimine giriş. M. Gültekin (ed.) içinde (ss. 1-15). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

TDK. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.

Tonta, Y. (Çev.). (1995). UNESCO halk kütüphanesi bildirgesi (Kasım 1994). Türk kütüphaneciliği, 9 (2), 144-147.

TÜİK. (2013a). İstatistik göstergeler 1323-2011= Statistical indicators 1923-2011. TÜİK: Ankara.

TÜİK. (2013b). Okullaşma oranları. 4 Aralık 2013 tarihinde www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=135 adresinden erişildi.

TÜİK. (2013c). kültür istatistikleri: kütüphane türüne göre kütüphaneden yararlanan kişi, kayıtlı üye ve personel sayısı. 4 Aralık 2013 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1086 adresinden erişildi.

Üstün, A. (2000). Halk eğitimi ve halk kütüphaneleri. İstanbul: Gençlik Copy Centre.

Yalvaç, M. (2007). Yaşam boyu öğrenim ve halk kütüphaneleri. 24 Kasım 2013 tarihinde http://neu.edu.tr/docs/byam/byam_(166).pdf adresinden erişildi.

Yılmaz, A. (2008). Okulöncesi çocuklara yönelik kütüphane kizmetlerinin önemi ve başarılı bir kütüphane örneği. Türk kütüphaneciliği, 2 (2), 169-186.

Yılmaz, B. ve Ekici, S. (Çev.). (2003). Çocuk kütüphanesi hizmetleri için ilkeler. 23 Kasım 2013 tarihinde http://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services-tr.pdf adresinden erişildi.

Yılmaz, B. (2004). Türkiye’de eğitim politikası ve kütüphane. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Ankara Şubesi.

Yılmaz, B. (1995). ankara’da halk kütüphanesi kullanımı: sosyo-ekonomik çözümleme. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Yılmaz, B. (1993). Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Kütüphaneler Genel Müdürlüğü.

Yılmaz, B. (1991). Türkiye’de ekonomi – halk kütüphaneleri ilişkisi. Türk kütüphaneciliği, V(3), 122-131.

Yılmaz, B. (1990). Okuma alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk kütüphanesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Yayınlanmış

2014-12-30

Nasıl Atıf Yapılır

Dalkıran, Ömer. (2014). Türkiye’de Eğitim – Halk Kütüphanesi İlişkisi. Bilgi Dünyası, 15(2), 439-462. https://doi.org/10.15612/BD.2014.430

Sayı

Bölüm

Görüşler