Bir Akademik Çevrede Uzman ve Deneyimsiz Kullanıcıların Etiketleme Davranışlarının Boyutları

Yazarlar

  • Sonja Spiranec University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Information and Communication Sciences
  • Mislav Borovac University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Information and Communication Sciences

DOI:

https://doi.org/10.15612/BD.2012.166

Anahtar Kelimeler:

Etiketleme, Folksonomiler, Etiketleme davranışı, Kullanıcı araştırmaları, Kullanıcılar

Özet

Bilginin düzenlenmesi ve sunulması özellikle uzmanların ilgi alanını oluşturmuştur. Bu durum, bilginin düzenlenmesinde bir seçenek sunan ve kullanıcı tarafından üretilen modeller olarak görülen folksonomilerin gelişmesiyle değişmeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı etiketleme ve folksonominin etkisini araştırmaktır. Etiketlemenin esnek yapısı, kullanıcılara kendi dermelerindeki bilgi kaynaklarını faydalı buldukları yöntemlerle sınıflandırmalarına olanak sağlamaktadır. Buna rağmen farklı kişiselleştirilmiş kavramlar, arama yaparken ve görüntülerken bazı zorluklara neden olabilmektedir. Etiketlemenin etkililiğini belirleyebilmek için, etiketlemenin doğası ve özel kullanıcı gruplarının etiketleme davranışı hakkında araştırma yapmak gereklidir. Bu araştırma, uzman ve deneyimsiz kullanıcılar arasındaki farkı belirlemeyi amaçlayan bir çalışmadan elde edilen bulguları sunmakta, ilgili alana katkı sağlamaktadır. Araştırma aynı zamanda, etiketleme veya indeksleme hakkında bilgisi olmayan ve “deneyimsiz kullanıcılar” olarak tanımlanan Üniversite 1. sınıf öğrencilerine sosyal işaretleme hizmeti sunan Delicious’da yer alan bir makale verilerek gerçekleştirilmiştir. Her öğrenciden, makalenin sadece başlık, alt başlık ve özünü bilerek onu etiketlemesi ve sonra makalenin tümünü okuyarak bir kez daha aynı işi yapması beklenmiştir. Aynı süreç Bilgi Bilim Bölümünde etiketleme ve indeksleme konusunda yeterli deneyim ve bilgiye sahip olan lisansüstü öğrencilerle tekrarlanmıştır. Deneyimli, orta düzeydeki ve deneyimsiz kullanıcıların etiketleme davranışları arasındaki farklılıklar ve benzerlikler bu yolla analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Araştırma, etiket numaraları ve etiket dağılımlarındaki farklılıkları ortaya koymaktadır. Uzman grubun etiketleme davranışlarında daha kesin ve daha tutarlı bulgulara rastlanmış, ayrıca uzun dönemde etiketleme eğitiminin folksonomilerin niteliğini artıracağı sonucu elde edilmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Adler, M. (2009). Transcending library catalogs: A comparative study of controlled terms in Library of Congress Subject Headings and user-generated tags in LibraryThing for transgender books. Journal of Web Librarianship, 3(4), 309-331.

Dasqupta, D. and Dasqupta, R. (2009). Social network using Web 2.0. Retrieved on September 26, 2011, from http://www.ibm.com/developerworks/webservices/library/wssocialcollab/index.html

Fichter, D. (2006). Intranet applications for tagging and folksonomies. Online, 30(3), 43-45.

Golder, S. A. and Huberman, B. A. (2006). Usage patterns of collaborative tagging systems. Journal of Information Science, 32(2), 198-208.

Guy, M. and Tonkin, E. (2006). Tidying up tags? D-Lib Magazine, 12(1). Retrieved on October 27, 2011 from http://www.dlib.org/dlib/Jan.06/guy/01guy.html

Heckner, M., Mühlbacher, S. and Wolff, C. (2008). Tagging tagging: analysing user keywords in scientific bibliography management systems. Journal of Digital Information, 9(2). Retrieved on November 14, 2011 from http://journals.tdl.org/jodi/article/view/246

Heckner, M., Neubauer, T. and Wolff, C. (2008). Tree, funny, to_read, google: What are tags supposed to achieve? A comparative analysis of user keywords for different digital resource types. In Proceedings of the 2008 ACM Workshop on Search in Social Media (pp.3-10). New York: ACM.

Kipp, M. E. I. (2005). Complementary or discrete contexts in online indexing: A comparison of user, creator, and intermediary keywords. Canadian Journal of Information and Library Science, 29(4), 419-436.

Lee, C. S., Goh, D. H., Razikin, K., Chua, A. Y. K. (2009). Tagging, sharing and the influence of personal experience. Journal of Digital Information, 10(1). Retrieved on February 20, 2012, from http://journals.tdl.org/jodi/article/view/275/275

Marlow, C., Naaman, M., Boyd, D. and Davis, M. (2006). HT06, tagging paper, taxonomy, Flickr, academic article, to read. U. K. Wiil, P. J. Nürnberg and J. Rubart (Eds.). In HYPERTEXT 2006, Proceedings of the 17th ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, August 22-25, 2006, Odense, Denmark (pp.31-40). New York, NY: ACM.

Mathes, A. (2004). Folksonomies-cooperative classification and communication through shared metadata. Retrieved on October 27 2011 from http://www.adammathes.com/academic/computer-mediated-communication/folksonomies.html

Munk, B. T. and Mørk, K. (2007). Folksonomies, tagging communities, and tagging strategies: An empirical study. Knowledge Organization, 34(3), 115-127.

O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Retrieved on September 28, 2011, from http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html

Peters, I. (2009). Folksonomies: Indexing and retrieval in Web 2.0. Berlin: De Gruyter Saur.

Pirmann, C. M. (2008). Enhancing subject access to materials in library OPACs: Are folksonomies the answer?. Retrieved on September 28, 2011, from http://courseweb.lis.illinois.edu/~pirmann2/portfolio/indstudypaperfinal.pdf

Quintarelli, E. (2005). Folksonomies: Power to the people. Retrieved on September 28, 2011, from http://www.iskoi.org/doc/folksonomies.htm

Rolla, P. J. (2009). User tags versus subject headings: Can user-supplied data improve subject access to library collections? Library Resources & Technical Services, 53(3), 174-184.

Špiranec, S. and Banek Zorica, M. (2010). Information literacy 2.0: Hype or discourse refinement. Journal of Documentation, 66(1), 140-153.

Thomas, M., Caudle, D. M. and Schmitz, C. M. (2009). To tag or not to tag? Library Hi Tech, 27(3), 411-434.

Tsai, L. C., Hwang, S. L. and Tang, K. H. (2011). Analysis of keyword-based tagging behaviours of experts and novices. Online Information Review, 35(2), 272-290.

Vuorikari, R. and Ochoa, X. (2009). Exploratory analysis of the main characteristics of tags and tagging of educational resources in a multi-lingual context. Journal of Digital Information, 10(2). Retrieved on February 20, 2012, from http://journals.tdl.org/jodi/article/view/447

Wetterstrom, M. (2008). The complementarity of tags and LCSH: A tagging experiment and investigation into added value in a New Zealand Library context. The New Zealand Library & Information Management Journal, 50(4), 296-310.

Yayınlanmış

2012-04-30

Nasıl Atıf Yapılır

Spiranec, S., & Borovac, M. (2012). Bir Akademik Çevrede Uzman ve Deneyimsiz Kullanıcıların Etiketleme Davranışlarının Boyutları. Bilgi Dünyası, 13(1), 1-16. https://doi.org/10.15612/BD.2012.166

Sayı

Bölüm

Hakemli Makaleler