Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Erişim Sorunları Üzerine Yapılmış Bir Araştırma

Yazarlar

  • Aynur Aydın Eti Maden

DOI:

https://doi.org/10.15612/BD.2012.170

Anahtar Kelimeler:

Görme engelliler, Üniversite öğrencileri, Bilgi erişim, Üniversite kütüphaneleri, Kütüphane hizmetleri

Özet

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler üretilen bilgi miktarını artırmakta ve çeşitli ortamlarda sunulan bilgiye erişebilmek giderek daha önemli hale gelmektedir. Çok çeşitli ve çok yönlü bilgiye gereksinimleri olan görme engelli üniversite öğrencileri öğrenimleri süresince farklı formatlarda bilgiye erişim alanında problemler yaşamaktadırlar. Çalışma kapsamında görme engelli üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynakları, kütüphaneler, üniversite kütüphanelerinden aldıkları hizmetler, üniversite kütüphanelerinin kullanımında yaşadıkları problemler ile web sitelerine ilişkin sorunları araştırılmıştır. Ayrıca, görme engelli öğrencilere yönelik olarak üniversite kütüphaneleri tarafından sağlanan olanaklar, hizmetler, bu konuda yaşanan problemler ve kütüphanelerin ileriye yönelik planları da araştırılmıştır. Bulgular, ülkemizdeki üniversite kütüphanelerinin görme engelli öğrencilerin gereksinimlerini karşılayamadığını, üniversite kütüphanelerinin görme engellilere yönelik koleksiyon, hizmet ve olanaklar açısından yetersiz olduğunu, üniversite kütüphane web sayfaları tasarlanırken görme engellilerin erişilebilirliğinin göz önüne alınmadığını göstermektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Altı Nokta. (2008). Görme engelli kütüphaneleri. 10 Nisan 2010 tarihinde http://www.6nokta.org.tr/kutuphaneler.html adresinden erişildi.

Assistive. (2009). Wikipedia. 16 Mayıs 2009 tarihinde http://en.wikipedia.org/wiki/Assistive_technology adresinden erişildi.

AssProducts. (2009). Types of assistive technology products. 16 Mayıs 2009 tarihinde http://www.microsoft.com/enable/at/types.aspx adresinden erişildi.

Aydın, A. (2011). Görme engelli üniversite öğrencilerinin bilgiye erişim sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Bakırcı, R. (2009). Milli Kütüphane’de görme engellilere sunulan hizmetler ve gelişmeler. Bilgi Dünyası, 10(1), 136-142.

Brazier, H. (2007). The role and activities of the IFLA libraries for the blind section. Library Trends, 55(4), 864-878.

Enç, M. (1972). Görme özürlüler: Gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

Epp, M.A. (2006). Closing the 95 percent gap: Library resource sharing for people with print disabilities. Library Trends, 54(3), 411-429.

GETEM. (2009). Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı. 15 Eylül 2009 tarihinde http://www.getem.boun.edu.tr/ adresinden erişildi.

Güleroğlu, S. ve Sümer, A. (1982). Görme özürlüler: Gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Körler Ortaokulu.

IFLA. (2005). Libraries for the blind in the information age: Guidelines for the development. 20 Mart 2009 tarihinde http://archive.ifla.org/VII/s31/pub/Profrep86.pdf adresinden erişildi.

Kanık, L. (1994). Görme engellilere yönelik kütüphane hizmetleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Kaynar, M. (1992). Görme özürlüler için kütüphane hizmeti. Türk Kütüphaneciliği, 6(2), 114-117.

Kazak, M. (2008). Görme engellilere yönelik kütüphanecilik hizmetlerinde Türkiye’deki son gelişmeler. Türk Kütüphaneciliği, 22(2), 216-221.

Keener, J.M. (2004). Internet-based courses: Observations of faculty developers/teacher and students with disabilities at 4-year public institutions in Tennessee. Yayımlanmamış doktora tezi, East Tennessee State University, Johnson City.

Konuşan kitaplık. (2009). Konuşan kitaplık. 15 Eylül 2009 tarihinde http://www.mkutup.gov.tr/konusankitap/ adresinden erişildi.

Lazzaro, J.J. (2001). Adaptive technologies for learning and work environments. Chicago: American Library Association.

Ozida. (2007a). 11 Eylül 2009 tarihinde http://www.ozida.gov.tr/arastirma/tr_ozurluler_arastirmasi.pdf adresinden erişildi.

Ozida. (2007b). 18 Eylül 2009 tarihinde http://www.ozida.gov.tr adresinden erişildi.

Özel Eğitim. (2009). 11 Eylül 2009 tarihinde http://orgm.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.

Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümlerinin “engellilik farkındalığı” üzerine bir araştırma. Bilgi Dünyası, 9(2), 399-430.

TURGOK. (2009). Türkiye görme özürlüler kitaplığı. 8 Şubat 2010 tarihinde http://www.turgok.org/hakkimizda.php adresinden erişildi.

Visual. (2009). Visual disabilities. 20 Mayıs 2009 tarihinde http://www.webaim.org/articles/visual/ adresinden erişildi.

YökEngelli. (2010). 8 Nisan 2010 tarihinde http://www.aa.com.tr/tr/yokte-engelli-ogrenci çalışması-2.html adresinden erişildi.

World Health Organization (WHO). (2009). Visual impairment and blindness. 15 Mayıs 2009 tarihinde http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/index.html adresinden erişildi.

Yayınlanmış

2012-04-30

Nasıl Atıf Yapılır

Aydın, A. (2012). Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Erişim Sorunları Üzerine Yapılmış Bir Araştırma. Bilgi Dünyası, 13(1), 93-116. https://doi.org/10.15612/BD.2012.170

Sayı

Bölüm

Hakemli Makaleler