e-Devlet Kapsamında Kurumsal Bilgi Sistemlerinin Değerlendirilmesi: İçişleri Bakanlığı Örneği
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2013.125Anahtar Kelimeler:
e-Devlet, e-İçişleri, Kurumsal bilgi sistemleri, İçişleri BakanlığıÖzet
Kurumsal bilgi sistemleri, kurumun hizmet verdiği iç ve dış müşterilerin beklentileri ile yasal ve idari yükümlülükleri çerçevesinde yapılandırılmakta ve temel olarak belge yönetimi programlarına dayanmaktadır. Belge yönetimi programları geliştirilirken kurumsal yapı ve işleyiş, yazılım ve donanım mimarisi, yasal ve idari düzenlemeler göz önünde bulundurulmak durumundadır. Belge yönetimi kapsamında değerlendirilen kurumsal bilgi sistemleri e-devlet uygulamalarının da omurgasını oluşturmaktadır. Çalışmada bu çerçevede belge yönetimi, kurumsal bilgi sistemleri ve e-devlete ilişkin literatür incelenmiş, araştırma alanını oluşturan İçişleri Bakanlığında bilgi sistemleri, belge yönetimi uygulamaları ve e-İçişleri sistemi analiz edilmiştir. Bu çerçevede ulusal ve uluslararası koşullar, standartlar, idari ve yasal düzenlemeler çerçevesinde geliştirilen anket, İçişleri Bakanlığı Merkez Teşkilatı, 81 ilin valilikleri, bunlara bağlı kaymakamlık teşkilatları ile il özel idarelerinde görevli 500 e-devlet proje sorumlusuna gönderilmiş olup geri dönüş yapılan 491 anket değerlendirmeye alınmıştır. Çalışma sonuçlarında e-İçişleri sisteminin geliştirilmesi gereken yönleri ortaya konmuş; konuyla ilgili önerilere yer verilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Azad, A. (2008). Implementing electronic document and record management systems. Boca Raton: Auerbach Publications. 12 Kasım 2012 tarihinde http://www.crcnetbase.com/doi/pdf/10.1201/9780849380600.fmatt adresinden erişildi.
Barutçugil, İ. (2002). Bilgi yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
Baş, T. (2010). Anket: Anket nasıl hazırlanır, anket nasıl uygulanır, anket nasıl değerlendirilir. Ankara: Seçkin.
Başa, Ş. (2012). e-Devlet çalışmalarına bir örnek. “e-içişleri projesi”. Sosyo Ekonomi, 2012(1), 223-248.
Cimtech Ltd. (2009). Managing information and documents: The definitive guide. Birleşik Krallık: Cimtech Innovation Centre.
Delikurt, A. (2007). Türkiye’de e-devlet ve elektronik dönüşüm süreci: Sanayi.net uygulaması Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Deloitte Research (2000). At the dawn of e-government: The citizen as customer. 7 Eylül 2012 tarihinde http://www.egov.vic.gov.au/pdfs/e-government.pdf adresinden erişildi.
Elektronik İmza Kanunu. (2004). T.c. resmi Gazete, Sayı: 25355, 23 Ocak 2004.
Fedorowicz, J., Gogan, J. L. ve Culnan, M. J. (2010). Barriers to interorganizational information sharing in e-government: A stakeholder analysis. The Information Society: An International Journal, 26(5), 315-329.
Herrera-Viedma, E. ve Peis, E. (2003). Evaluating the informative quality of documents in SGML format from judgements by means of fuzzy linguistic techniques based on computing with words. Information Processing and Management, 39, 233-249.
Horan, T. ve Abhichandani, T. (2006) Assessing user satisfaction of e-government services: Development and testing of quality-in-use satisfaction with advanced traveler information systems (ATIS). Journal of information technology management, XVII(4), 33-44.
İçişleri Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı (2012). Yardım masası dokümanları. 10 Şubat 2012 tarihinde www.e-icisleri.gov.tr adresinden erişildi.
Kampffmeyer, U. (2006). EcM-enterprise content management. Project Consult: Hamburg. 10 Aralık 2012 ftp://ftp.software.ibm.com/software/emea/de/db2/20070808_ECM_White-Paper_kff_IBM_Endversion.pdf adresinden erişildi.
Külcü, Ö. (2010). Belge yönetiminde yeni fırsatlar: Dijitalleştirme ve içerik yönetimi uygulamaları. Bilgi Dünyası, 11(2), 290-331.
Mokhtar, U. A. ve Yusof, Z. M. (2009). Electronic records management in the Malaysian public sector: The existence of policy. Records Management Journal, 19(3), 231-244.
NHS National Library for Health (2005). ABC of knowledge management. 9 Ekim 2012 tarihinde http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/knowledge/docs/ABC_of_KM.pdf adresinden erişildi.
Özata, M. ve Sevinç, İ. (2010). Türk kamu yönetiminde bilgi sistemleri ve e-dönüşüm. Konya: Eğitim Kitapevi.
Özbek, M. (2007). E-devlet ve Türkiye uygulamaları kapsamında “Vedop” projesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Eskişehir: Pegem.
Özdemirci, F. (2008). Üniversiteler için belge yönetimi ve arşiv sistemi (BEYAS) geliştirme ve uygulama projesi: Bir işbirliği örneği. Balkan ülkeleri Kütüphaneler Arası Bilgi-Belge Yönetimi ve İşbirliği Sempozyumu Bildirileri içinde (s. 225-235). Edirne: Trakya Üniversitesi.
Sprehe, J. T. (2005). The positive benefits of electronic records management in the context of enterprise content management. Government Information Quarterly, 22(2), 297–303.
Verdegem, P. ve Verleye, G. (2009). User-centered e-government in practise: A comprehensive model for measuring user satisfaction. Government Information Quarterly, 26(3), 487-497.
Worldbank (2012). A Definition of e-Government. 10 Aralık 2012 tarihinde http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/EXTINFORMATIONANDCOMMUNICATIONANDTECHNOLOGIES/EXTEGOVERNMENT/0,,contentMDK:20507153~menuPK:702592~pagePK:148956~piPK:216618~theSitePK:702586,00.html adresinden erişildi.
Yao, L. J., Kam, T. H. Y. ve Chan, S. H. (2007). Knowledge sharing in Asian public administration sector: The case of Hong Kong. Journal of Enterprise Information Management, 20(1), 51-69.
Yıldırım, M. (2010). Kamu yönetiminde bilgi yönetiminin gerekliliği üzerine bir inceleme. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1311-1334.
Yıldız, A. K. (2005). Kurumsal bilginin stratejik planlamadaki rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.