Google Haritalarda Halk Kütüphanelerine İlişkin Değerlendirmelerin İçerik Analizi: Türkiye’deki İl Halk Kütüphaneleri Örneği
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2023.711Anahtar Kelimeler:
İl halk kütüphanesi, sosyal medya, çevrimiçi uygulama, Google Haritalar, çevrimiçi değerlendirme, kütüphane deneyimiÖzet
İnternet dünyasının eriştiği yaygınlık ve yarattığı cazibenin bir yansıması olarak, günümüzde yaşamın bütün alanları ve hemen tüm disiplinler bu mecrayı ve beraberinde getirdiklerini çok daha fazla dikkate almaktadır. Bu noktada ilk akla gelen aktörler ise sosyal medya araçları ve etkileşimli çevrimiçi uygulamalardır. Söz konusu yakınsama, şüphesiz bilgi merkezleri dünyasını da etki ağına almaktadır. Farklı nitelik ve içeriklerle ortaya konan bilimsel çalışmalar da bir yandan bu yakınsamayı doğrularken, diğer yandan da değişim hızına dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, Google Haritalar uygulaması üzerinden il halk kütüphaneleri hakkında yapılan değerlendirmelerin farklı açılardan analizleri yapılarak, uygulamanın kütüphaneler için önemine dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. Böylelikle, özellikle muhataba yönelik değerlendirme ve görüşlerin özgürce ifade edilebilmesi, etkileşim düzey ve tatmininin yüksek olması ve haritaya bağlı farklı ilişkilendirmeleri içermesi nedeniyle kullanım yaygınlığı sürekli artan Google Haritalar uygulamasının, kütüphaneler tarafından daha çok referans alınarak, elde edilecek verilerin, hizmet yeterliliği ve kullanıcı memnuniyetine dönüşmesine katkı sağlayabilmek hedeflenmiştir. Çalışmada, yazılı doküman ve belge analiz yönteminin yanı sıra, metnin kurgulanmasında betimleme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın evrenini Türkiye’deki 81 il halk kütüphanesi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Google Haritalar uygulaması üzerinden il halk kütüphaneleri ile ilgili yapılmış 6.314 değerlendirme, MAXQDA programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, il halk kütüphanelerinin yanı sıra, Türkiye’deki diğer bilgi merkezleri için de Google Haritalar uygulamasının hizmet performansını arttırma, kullanıcı etkileşimi, toplumsal algı ve kabul açısından son derece özgün ve referans alınması gereken verilere sahip olduğunu ortaya koymuştur. Farklı disiplinlerde bilimsel yaklaşımla sıklıkla ele alınan Google Haritalar uygulamasının kütüphanecilik alanı ile ilişkilendirildiği ulusal literatürdeki ilk çalışma olan araştırmanın, tıpkı sosyal medya araçlarında olduğu gibi, Google Haritaların da kütüphaneler tarafından daha ciddiye alınmasına, uygulama aracılığı ile elde edilecek verilerin ve sağlanacak etkileşimin her açıdan daha “iyi” kütüphaneye dönüşmesine katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
İndirmeler
Referanslar
Akkaya, M. A. (2021). Bilgi kaynağı ve bilgiye erişim aracı olarak internet algısı: kuşaklararası yaklaşım farklılığının karşılaştırılması. Bilgi Yönetimi, 4(2), 222-239. https://doi.org/10.33721/by.947918
Ateş, A. ve Sunar, H. (2019). İvriz Kültürel Peyzajı alanının çevrimiçi ziyaretçi yorumları ile analizi: Google Haritalar örneği. https://www.researchgate.net/publication/331727526_Ivriz_Kulturel_Peyzaji_Alaninin_Cevrimici_Ziyaretci_Yorumlari_ile_Analizi_Google_Haritalar_Ornegi
Başaran, T. ve Somunca, M. (2021). Sürdürülebilir destinasyon için ziyaretçi görüşlerinin önemi: Assos antik kenti örneği. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 8(2), 31-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aucevrebilim/issue/67453/1036551
Borrego, A. ve Navarra, M. C. (2020). What users say about public libraries: an analysis of Google Maps reviews. Online Information Review, 45(1), 84-98. https://doi.org/10.1108/OIR-09-2019-0291
Dodsworth, E. ve Nicholson, A. (2012). Academic uses of Google Earth and Google Maps in a library setting. Information Technology and Libraries, 31(2), 102-117. https://doi.org/10.6017/ital.v31i2.1848
Erdem, B. (2020). Çevrimiçi yorumların davranışsal niyete etkisi: Google Haritalar örneği. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(30): 357-364. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.477
Google Play. (2023). Google haritalar. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.maps
Goran, J., LaBerge, L. ve Srinivasan, R. (2017). Culture for a digital age. https://lediag.net/wp-content/uploads/2018/05/0-Culture-for-a-digital-age.pdf
Halaç, H. H., Sarıaydın, E. U. ve Karaçor, F. (2021). Çevrimiçi ziyaretçi yorumlarında Çatalhöyük Neolitik Kenti. Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1506-1520. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.895902
Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. (31. bs.). Nobel Akademi.
Khan, A. M. ve Loan, F. A. (2022). Exploring the reviews of Google Maps to assess the user opinions about public libraries. Library Management, 43(8/9), 601-615. https://doi.org/10.1108/LM-05-2022-0053
Korkmaz, H. (2020). Troya Müzesi elektronik ziyaretçi yorumlarının hizmet özellikleri, memnuniyet ve tavsiye açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(1), 43-56. https://doi.org/10.32958/gastoria.708307
Kronqvist-Berg, M. (2014). Social media and public libraries: Exploring ınformation activities of library professionals and users. Åbo Akademi University Press.
Luers, A. L. (2021). Planetary intelligence for sustainability in the digital age: Five priorities. One Earth, 4(8), 772-775. https://doi.org/10.1016/j.oneear.2021.05.013
Lund, N. F., Cohen, S. A. ve Scarles, C. (2018). The power of social media storytelling in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, 8, 271-280. http://dx.doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.05.003
Mancı, A. R. ve Tengilimoğlu, E. (2021). TripAdvisor ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: Göbeklitepe örneği: Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1525-1545. http://dx.doi.org/10.26677/TR1010.2021.779
Mathayomchan, B. ve Taecharungroj, V. (2020). “How was your meal?” Examining customer experience using Google maps reviews. International Journal of Hospitality Management, 90, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102641
Mehta, H., Kanani, P. ve Lande, P. (2019). Google Maps. International Journal of Computer Applications, 178(8), 41-46. http://doi.org/10.5120/ijca2019918791
Meredith, J. (2020). The power of social media to capture today’s consumer. https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2020/06/25/the-power-of-social-media-to-capture-todays-consumer/?sh=5d762657789e
Nenn, K. (2022). How and why to make use of Google Maps. https://doi.org/10.1002/npcr.32035
Odabaş, H. ve Akkaya, M. A. (2018). Önsöz. Halk kütüphaneleri: Geçmişten geleceğe yönelimler ve yeni roller içinde (ss. 7-9). H. Odabaş ve M. A. Akkaya (Yay. Haz.). Hiperyayın.
Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (3. Baskıdan Çeviri). Bütün, M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Pegem Akademi.
Seyidoğlu, H. (1992). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. (4. bs.). Güzem.
Vikipedi (2023a). Sosyal medya maddesi. https://tr.wikipedia.org/wiki/Sosyal_medya
Vikipedi (2023b). Google haritalar maddesi. https://tr.wikipedia.org/wiki/Google_Haritalar
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. bs.). Seçkin.
Zhuravskaya, E., Petrova, M. ve Enikolopov, R. (2020). Political effects of the internet and social media. Annual Review of Economics, 12, 415-438. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-081919-050239
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Telif Hakkı (c) 2023 Bilgi Dünyası

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.