2024 QS Dünya Üniversite Sıralamalarında Türkiye’den İlk 1.000’e Giren Üniversitelere İlişkin Bir Değerlendirme

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.15612/BD.2024.735

Anahtar Kelimeler:

Üniversite sıralamaları, Üniversite sıralama sistemleri, Sıralama sistemleri kriterleri, Yükseköğretim, Quacquarelli Symonds üniversite sıralamaları

Özet

Dünyada takip edilen üniversite sıralamalarından biri olan Quacquarelli Symonds (QS) sıralamaları, üniversitelerin akademik başarılarının uluslararası platformlarda görünür kılınmasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu araştırmanın temel amaçlarından biri dünya genelinde üniversiteleri sıralayan kuruluşlardan biri olan QS’in sıralama ölçütlerinde tercih ettiği parametre ve kriterleri incelemek, QS 2024 Dünya Üniversite Sıralamalarında Türkiye’den en yüksek puanı alarak ilk 1.000’e girebilen aynı statü (kamu), odak (FC: tam kapsamlı, 5 fakülte alanının tamamı + tıp fakültesi), boyut (XL: 30.000’den büyük) ve araştırma yoğunluğuna (VH: çok yüksek, HI: yüksek) sahip üniversiteleri analiz etmektir. Diğer bir amaç ise Türkiye’deki üniversitelerin ulusal ve uluslararası tanınırlık ve görünürlüklerini artırmaları, kurumsal anlamda güçlü ve zayıf yönlerini belirleyerek stratejiler geliştirebilmeleri, uluslararası öğrencilere daha kolay ulaşabilmeleri gibi birçok avantajdan faydalanabilmelerini sağlamak amacıyla QS sıralamalarında üst sıralarda yer alabilmesi için önerilerde bulunmaktır. Araştırma kapsamında QS tarafından kamu ile paylaşılan veriler kullanılmıştır. Bu çalışmada, 2024 QS Dünya Üniversite Sıralamasında ilk 1.000’de yer alan Türkiye’deki üniversiteler arasındaki farkların neler olduğu ve Türkiye’den daha fazla üniversitenin bu sıralamalara girebilmesi için nasıl bir strateji izlenmesi gerektiği sorularına yanıt aranmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılarak ele alınan araştırmada, Türkiye’den ilk 1.000’e giren üniversiteler özelliklerine göre sınıflandırılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, Türkiye’de bulunan ve aynı türde (statü, odak, araştırma yoğunluğu ve büyüklük) sınıflandırılabilen iki üniversite karşılaştırılmış, QS’in 2024 yılı sıralama kriterleri kapsamında değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, sıralama sistemlerinin kriterleri birbirinden farklılık gösterse dahi genel bir çerçeveden bakıldığında yayın, eğitim-öğretim ve araştırma odağında benzer kriterleri temel aldıkları ortaya çıkarılmıştır. Ek olarak QS’in sıralama metodolojisinin yıllar içerisindeki gelişim ve değişim doğrultusunda güncellendiği, daha doğru ve dengeli sıralamalar oluşturabilmek adına iyileştirme çalışmaları yapıldığı sonucuna varılmıştır. Değerlendirme sonucunda, bilimsel çalışmaların etki faktörü daha yüksek dergilerde yayımlanması, çift dilli yayınların ortaya çıkarılması, üniversite web sitelerinin etkin kullanılması, iş birliği ve Öğrenim Hareketliliği programlarının takip ve teşvik edilmesi, üniversitenin akademik itibarının geliştirilmesine yönelik stratejilerin belirlenmesi gerektiğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Academic Ranking of World Universities. (2023a, 14 Aralık). 2023 Academic ranking of world universities. https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023

Academic Ranking of World Universities. (2023b, 14 Aralık). Shanghairanking’s academic ranking of world universities methodology 2023. https://www.shanghairanking.com/methodology/arwu/2023

Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi. (2021). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi akademik yükseltme ve atama kriterleri. https://www.alanya.edu.tr/media/pkliqsag/dd-001-akademik-yukseltme-ve-atama-kriterleri.pdf

Ankara Üniversitesi. (2023). Ankara Üniversitesi dünyanın en iyileri arasındaki yerini aldı! http://ardek.ankara.edu.tr/2023/04/09/ankara-universitesi-dunyanin-en-iyileri-arasindaki-yerini-aldi/

Ataç, C., Beyazgül, G. ve Cengiz, Ç. (2020). URAP dünya sıralamasında yer alan Türkiye üniversitelerinin kurumsal web sitelerinin erişilebilirlik açısından incelenmesi. İzmir Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 121-132. https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/1270634

Baty, P. (2014). The Times Higher Education world university rankings, 2004−2012. Ethics in Science and Environmental Politics, 13(2), 125-130. https://www.int-res.com/articles/esep2013/13/e013p125.pdf

Bridgestock, L. (2016, 5 Mart). QS world university rankings: A brief history. https://www.topuniversities.com/university-rankings-articles/world-university-rankings/qs-world-university-rankings-brief-history

Doğan, G. (2017). Akademik performans odaklı uluslararası üniversite sıralama sistemlerinin genel sıralamalarına ve ölçütlerine göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Doğan, G. ve Al, U. (2018). Is it possible to rank universities using fewer indicators? A study on five international university rankings. Aslib Journal of Information Management, 71(1), 18-37. https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2050-3806

Doğan, G. ve Al, U. (2018). Üniversite sıralama sistemlerindeki üniversite adlarının standardizasyon sorunu: “University ranking by academic performance (URAP)” örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 583-592. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1711762

Ebzeeva, Y. N. (2023). Differences in the methodology to determine leading unıversıty rankings. Nizhny Novgorod Üniversitesi Bülteni, 1(69), 174-180. https://cyberleninka.ru/article/n/differences-in-the-methodology-to-determine-leading-university-rankings/viewer

Erciyes Üniversitesi. (2018). Erciyes Üniversitesi akademik yükseltme ve atama ölçütleri. https://personeldb.erciyes.edu.tr/EditorUpload/Files/fe6770c1-a824-4550-9e3d-303179d7ec21.pdf

Gueorguiev, T. (2015). Social responsibility as a key performance indicator for the quality of educational processes. Journal of Thermal Engineering, 1(1), 35-41. https://doi.org/10.18186/jte.93766

Günay, A. (2022). Analyzing the correlation between university rankings and the economic performance of countries. Journal of University Research, 5(2), 205-211. https://dergipark.org.tr/en/pub/uad/issue/72147/1144764

Harvey, L. (2008). Rankings of higher education institutions: A critical review. Quality in Higher Education, 14(3), 187-207. https://doi.org/10.1080/13538320802507711

Holmes, R. (2010). The THE-QS world university rankings, 2004 – 2009. Asian Journal of University Education, 6(1), 91-113. https://core.ac.uk/download/pdf/322375308.pdf

İstanbul Ayvansaray Üniversitesi. (2018). İstanbul Ayvansaray Üniversitesi öğretim üyeliğine yükseltilme ve atanma kriterleri yönergesi. https://www.topkapi.edu.tr/resources/files/yonetmelikler/ogretimuyeligineyukseltilme-y.pdf

İstanbul Teknik Üniversitesi. (2022). Akademik yükseltme ve atama ölçütleri ile ilgili senato esasları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Akademik/AtanmaKriterleri/itu-kriter-24072023.pdf

Koç Üniversitesi. (2024). Koç University ranked among the top 500 universities in the QS World University Rankings 2024. https://international.ku.edu.tr/news/qs-world-university-rankings-2024/

Konan, N. ve Yılmaz, S. (2017). Üniversitelerin sıralanma ölçütleri ve Türkiye üniversiteleri için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 200-210. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711608

Liu, N. C. (2009). The story of academic ranking of world universities. International Higher Education, (54), 2-3. https://doi.org/10.6017/ihe.2009.54.8409

OCallaghan, C. (2023, 27 Kasım). QS World university rankings methodology: Using rankings to start your university search. https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings/methodology#:~:text=This%20year%2C%20we’ve%20implemented,240%2C000%20academic%20faculty%20and%20employers

Okuyucu, H. (2019). Üniversite sıralamalarında metodoloji: Gerçekte ölçülen ne? Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2(2), 108-112. https://doi.org/10.32329/uad.547779

Öncel, M. (2017). Üniversitelerin başarı sıralamalarında metodolojik problemler: Metodolojik eleştirilere yönelik bir literatür taraması. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 1(1), 14-26. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.310980

Özel, C. (2019). Atıf dizinlerinde bir araştırma örneği. Türk Kütüphaneciliği, 33(3), 168-170. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/49081/571944

Quacquarelli Symonds (QS). (2021a, 7 Aralık). Faculty-student ratio. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019108240

Quacquarelli Symonds (QS). (2021b, 7 Aralık). Citations per faculty ratio. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019107580

Quacquarelli Symonds (QS). (2021c, 7 Aralık). International faculty ratio. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4403961809554

Quacquarelli Symonds (QS). (2021d, 7 Aralık). International student ratio. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4403961727506

Quacquarelli Symonds (QS). (2023a, 7 Aralık). About us. https://www.qs.com/about-us/

Quacquarelli Symonds (QS). (2023b, 7 Aralık). For students. https://www.qs.com/for-students/

Quacquarelli Symonds (QS). (2023c, 7 Aralık). For institution. https://www.qs.com/for-institutions/

Quacquarelli Symonds (QS). (2023d, 7 Aralık). QS World university rankings. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405955370898-QS-World-University-Rankings-

Quacquarelli Symonds (QS). (2023e, 7 Aralık). Academic reputation. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405952675346

Quacquarelli Symonds (QS). (2023f, 7 Aralık). Employer reputation. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4407794203410

Quacquarelli Symonds (QS). (2023g, 7 Aralık). Processing of citations and papers. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4411823040018

Quacquarelli Symonds (QS). (2023h, 7 Aralık). International research network (IRN) ındex. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021865579

Quacquarelli Symonds (QS). (2023ı, 7 Aralık). Employment outcomes. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4744563188508

Quacquarelli Symonds (QS). (2023i, 7 Aralık). Sustainability (lens). https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/8322582098460

Quacquarelli Symonds (QS). (2023j, 7 Aralık). QS sustainability rankings. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/8551503200668

Quacquarelli Symonds (QS). (2023k, 7 Aralık). Eligibility criteria. https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019154559

Quacquarelli Symonds (QS). (2023l, 7 Aralık). QS World university rankings 2024. https://www.topuniversities.com/university-rankings

Quacquarelli Symonds (QS). (2023m, 7 Aralık). QS World university rankings 2024: Top global universities. https://www.topuniversities.com/world-university-rankings?region=Asia&countries=tr

Ranking web of universities. (2023a, 14 Aralık). About us. https://www.webometrics.info/en/About_Us

Ranking web of universities. (2023b, 14 Aralık). Methodology. https://www.webometrics.info/en/Methodology

Saka, Y. ve Yaman, S. (2011). Üniversite sıralama sistemleri; Kriterler ve yapılan eleştiriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 72-79. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61475/917981

Taylor, T. ve Braddock, R. (2007). International university ranking systems and the idea of university excellence. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(3), 245-260. https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/13600800701457855?needAccess=true

Times Higher Education. (2023a, 7 Aralık). World university rankings 2024: Methodology. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2024-methodology

Times Higher Education. (2023b, 7 Aralık). World university rankings 2024: Changes to our methodology. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2024-changes-our-methodology

Tosunoğlu, E. ve Yılmaz, R. (2021). Üniversite sıralamaları üzerinde sosyal medya görünürlüğünün rolü: Twitter verileri üzerine bir inceleme. Bilgi ve İletişim Teknolojiler Dergisi, 3(1), 25-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bited/issue/63346/739585

Türk Dil Kurumu. (2022). Üniversite. Güncel Türkçe sözlük içinde. 7 Aralık 2023’te https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.

University ranking by academic performance. (2020a, 2 Nisan). Aim and scope. https://urapcenter.org/Methodology#aim-and-scope

University ranking by academic performance. (2020b, 2 Nisan). World ranking indicators. https://urapcenter.org/Methodology#world-ranking-indicators

University ranking by academic performance. (2020c, 2 Nisan). Data Collection & Scoring. https://urapcenter.org/Methodology#data-collection---scoring

University ranking by academic performance. (2020d, 2 Nisan). Data Collection & Scoring. https://urapcenter.org/Methodology#frequently-asked-questions

Uslu, B. (2018). Dünya üniversiteler sıralaması: Genişletilen gösterge setine göre sıralamada oluşan farklılıklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 457-470. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1711691

Yükseköğretim Kurulu. (2018). Yükseköğretimde yeni istatistikler. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2023/yuksekogretimde-yeni-istatistikler.aspx

Yayınlanmış

2024-05-22

Nasıl Atıf Yapılır

Tarakçı, N. A., & Alaca, E. (2024). 2024 QS Dünya Üniversite Sıralamalarında Türkiye’den İlk 1.000’e Giren Üniversitelere İlişkin Bir Değerlendirme. Bilgi Dünyası, 25(1), 53-84. https://doi.org/10.15612/BD.2024.735

Sayı

Bölüm

Hakemli Makaleler