Açık Ders Malzemelerine Genel Bakış: Türkiye Bilimler Akademisi Örneği
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2013.132Anahtar Kelimeler:
Açık ders malzemeleri, Açık erişim, Türkiye Bilimler AkademisiÖzet
Bu çalışmada açık ders malzemeleri konusu genel olarak ele alınmakta, Türkiye Bilimler Akademisi’nin açık ders malzemeleri platformu incelenmektedir. Türkiye Bilimler Akademisi açık ders malzemeleri platformu kapsamında 22 ayrı kategoride 81 adet ders bulunmaktadır. Çalışmamızda Google Analytics aracılığıyla bu derslere ait kullanım verileri analiz edilmektedir. Makale kapsamında Türkiye Bilimler Akademisi açık ders malzemeleri platformuna ilişkin kullanım verilerinin Google Analytics’den elde edildiği ilk tarih olan 15 Ocak 2011 ile 15 Ocak 2013 arasındaki iki yıllık döneme ait veriler incelenmektedir. Buna göre araştırmamıza konu olan iki yıllık süre zarfında siteyi 315.830 kişinin ziyaret ettiği ve bu kişilerin toplamda 445.982 ziyaret gerçekleştirdiği saptanmıştır. Sitenin içeriğinin gelişmesi ve daha yaygın şekilde tanıtılması sonucunda zaman içinde siteye gösterilen ilgide artış olduğu görülmektedir. Ancak siteden ülke çapında yararlanma düzeyinin sınırlı olduğu, kullanımın belli coğrafyalarda yoğunlaştığı ve belli coğrafyalarda kullanım düzeyinin neredeyse yok denecek kadar az olduğu anlaşılmaktadır. Dünyadaki konu ile ilgili gelişmeler ve ülkemizdeki üniversite, öğrenci ve akademisyen sayıları dikkate alındığında, açık ders malzemeleri ile ilgili şimdiye kadar yapılanların sorgulanması gerekmektedir.
İndirmeler
Referanslar
Arendt, A. (2009). An assessment of Utah resident incentives and disincentives for use of OpenCourseWare (OCW). Yayımlanmamış doktora tezi. Utah State University, Utah. 28 Kasım 2012 tarihinde http://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1379&context=etd adresinden erişildi.
Betty, P. (2009). Assessing homegrown library collections: Using Google Analytics to track use of screencasts and flash-based learning objects. Journal of Electronic Resources Librarianship, 21(1), 75-92.
Facebook. (2013). Key facts. 17 Ocak 2013 tarihinde http://newsroom.fb.com/Key-Facts adresinden erişildi.
Hasan, L., Morris, A. ve Probets, S. (2009). Using Google Analytics to evaluate the usability of e-commerce sites. Kurosu, M. (ed.). Human Centered Design, HCII 2009, Lecture Notes in Computer Science 5619 içinde (s. 697-706). 28 Kasım 2012 tarihinde https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/5685/1/Using%20Google%20Analytics%20to%20Evaluate%20the%20Usability%20ofE-commerce%20Sites.pdf adresinden erişildi.
Kurşun, E. (2011). An investigation of incentives, barriers and values about the OER movement in Turkish universities: Implications for policy framework. Yayımlanmamış doktora tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
MIT. (2012). Site statistics. 28 Kasım 2012 tarihinde http://ocw.mit.edu/about/site-statistics/ adresinden erişildi.
OpenCourseWareConsortium. (2012a). About the OpenCourseWareConsortium. 28 Kasım 2012 tarihinde http://www.ocwconsortium.org/en/aboutus/abouttheocwc adresinden erişildi.
OpenCourseWareConsortium. (2012b). About the OpenCourseWareConsortium. 28 Kasım 2012 tarihinde http://www.ocwconsortium.org/en/members/members adresinden erişildi.
Plaza, B. (2011). Google Analytics for measuring website performance. Tourism Management, 32(3), 477-481.
Sclater, N. (2011). Open educational resources: Motivations, logistics and sustainability. Ferrer, N.F. ve Alfonso, J.M., (ed) Content Management for E-Learning, içinde (s. 179-193). New York: Springer. 28 Kasım 2012 tarihinde http://sclater.com/papers/OER-Motivations-Logistics-andSustainability-Sclater.pdf adresinden erişildi.
TÜBA. (2011). TÜBA açık ders malzemeleri projesi 2006-2011. 28 Kasım 2012 tarihinde http://www.acikders.org.tr/dokumanlar/acikders_proje_tanitim_06-11.pdf adresinden erişildi.
TÜBİTAK. (2013). Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu 25. Toplantısı 15 Ocak 2013. Gelişmelere ilişkin değerlendirmeler. 21 Ocak 2013 tarihinde http://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/btyk25_gelismeler.pdf adresinden erişildi.
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.