Koleksiyon Yönetiminde Ödünç Verme İstatistiklerinin Kullanımı: Hacettepe Üniversitesi Örneği
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2011.193Anahtar Kelimeler:
Koleksiyon yönetimi, Ödünç verme istatistikleri, Kullanım analizi, Kullanım istatistikleriÖzet
Bu çalışmada Türkiye’deki en büyük kitap koleksiyonlarından bir tanesine sahip olan ve çok farklı türde fakültelere hizmet veren Hacettepe Üniversitesi Kütüphanelerinin kitap koleksiyonu incelenmektedir. Çalışmanın amacı, ödünç verme istatistiklerine dayalı olarak gerçekleştirilen koleksiyon analizi çalışmalarının, kütüphanelerin kendi koleksiyonlarını yakından tanımalarına, yeni kaynak seçimi ya da mevcut kaynakların ayıklanması konularında karar alma süreçlerine nasıl yardımcı olabileceğini göstermektir. Bu bağlamda Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri kullanıcıları tarafından en sık talep edilen kitaplar saptanmış ve ödünç verme istatistiklerine dayalı olarak koleksiyon analiz edilmiştir. Araştırmada Kongre Kütüphanesi (LC) Sınıflama Sistemine dayalı olarak konu alanları arasında kullanım farklılığı bulunup bulunmadığı da test edilmektedir. Araştırmanın bulguları, ortalama ödünç verme sayıları bakımından Dil ve Edebiyat alanı ile Güzel Sanatlar alanı arasında hemen hemen yedi katlık bir farklılık olduğunu ortaya koymaktadır.
İndirmeler
Referanslar
Adams, B. ve Noel, B. (2008). Circulation statistics in the evaluation of collection development. Collection Building, 27(2), 71-73.
Britten, W.A. (1990). A use statistic for collection management: The 80/20 rule revisited. Library Acquisitions: Practice & Theory, 14(2), 183-189.
Brush, D. (2007). Circulation analysis of an engineering monograph approval plan. Collection Building, 26(2), 59-62.
Carpenter, D. ve Getz, M. (1995). Evaluation of library resources in the field of economics: a case study. Collection Management, 20(1), 49-89.
Christianson, M. ve Aucoin, M. (2005). Electronic or print books: Which are used? Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, 29(1), 71-81.
Connell, T.H. (1991). Comparing the circulation of library materials ordered by faculty and librarians. Collection Management, 14(1-2), 73-84.
Dinkins, D. (2003). Circulation as assessment: Collection development policies evaluated in terms of circulation at a small academic library. College & Research Libraries, 64(1), 46-53.
Fernandez, M. (2003). A usage comparison for print and electronic books in the University of North Carolina at Chapel Hill. 19 Temmuz 2011 tarihinde http://ils.unc.edu/MSpapers/2827.pdf adresinden erişildi.
Gorman, G.E. ve Miller, R.H. (1997). Collection management for the 21st century: a handbook for librarians. Westport: Greenwood.
Hacettepe Üniversitesi Kütüphaneleri. (2010). Hacettepe University Libraries. 15 Ocak 2010 tarihinde http://www.library.hacettepe.edu.tr adresinden erişildi.
Horowitz, I.L. ve Curtis, M.E. (1995). Scholarly book publishing in the 1990s. Philip G. Altbach ve Edith S. Hoshino. (Yay. Haz.) International book publishing: an encyclopedia içinde (s. 303-312). New York: Garland.
Irwin, K. (2008). Comparing circulation rates of monographs and anthologies of literary criticism: implications for cooperative collection development. Collection Management, 33(1-2), 69-81.
Johnson, P. (2004). Fundamentals of collection development and management. Chicago: American Library Association.
Kinner, L. ve Crosetto, A. (2009). Balancing act for the future: how the academic library engages in collection development at the local and consortial levels. Journal of Library Administration, 49(4), 419-437.
Knievel, J.E., Witch, H. ve Connaway, L.S. (2006). Use of circulation statistics and interlibrary loan data in collection management. College & Research Libraries, 67(1), 35-49.
Köprülü, D. (1994). Üniversite kütüphanelerinde kitap koleksiyonunun kullanımı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Littman, J. ve Connaway, L.S. (2004). A circulation analysis of print books and e-books in an academic research library. Library Resources & Technical Services, 48(4), 256-262.
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.